Księgowość internetowa IFIRMA – czego mi tam brakuje – błędy i bugi

Posted on 2013-08-20. Filed under: Uncategorized |

Pomimo licznych udogodnień i ogólnej przydatności systemu IFIRMA.PL , brakuje jej kilku opcji, których niedostępność jest szczególnie irytująca (stan na dzień 2013-06-01) .

Im więcej i częściej wystawiasz lub wprowadzasz faktury tym bardziej opisane tutaj bugi będą cię irytować:

  • Użyteczność:  Brak zabezpieczenia przed przypadkowym opuszczeniem strony z formularzem. Jeżeli jesteś w trakcie wpisywania ważnych danych (np: faktury) i zamkniesz przez przypadek okno (lub naciśniesz “wstecz”) to wpisane przez ciebie nie zapisane dane są bezpowrotnie tracone. Wszystkie znaczące serwisy CMS mają zaimplementowaną ochronę przed przypadkowym opuszczeniem strony ale IFIRMA takiego rozwiązanie NIE posiada.
  • Użyteczność: Brak możliwości zmodyfikowania faktury z cen netto na brutto. Trzeba starą fakturę usunąć i na nową przepisać ręcznie wszystkie pozycje (!!!). NIE ma możliwości np: skopiowania pozycji faktury do schowka i wklejenia ich do nowej faktury. Fakturę trzeba przepisać RĘCZNIE.
  • Użyteczność:  Brak możliwości korzystania z systemu w więcej niż jednym oknie przeglądarki. Bardzo uciążliwe gdy np: chcemy zobaczyć spis kontrahentów na jednym monitorze a na drugim wystawione dla nich faktury.
  • Użyteczność: Brak możliwości zmiany faktury VAT sprzedażowej przelewowej na fakturę za pobraniem – teraz trzeba usunąć starą (błędną) fakturę, stworzyć nowa fakturę za pomocą innego przycisku i przekopiować ręcznie (Ctr-C, Ctrl-V , sic!)  wszystkie pozycje z błędnej faktury na nową.
  • Błąd merytoryczny: Brak możliwości zdefiniowania w majątku firmy samochodu przeznaczonego na odsprzedaż czy wynajem – teraz trzeba deklarować w systemie ifirma taki samochód jako… ciężarowy (sic!) , aby poprawnie prowadzić ewidencje VAT (odliczenie VAT i odliczenia VAT od paliwa)
  • Bug: Brak przypominania o zbliżającym się terminie wysłania deklaracji elektronicznych (deklaracja VAT-7, VAT-UE, etc.) – teraz po stworzeniu takiej deklaracji w systemie ifirma trzeba nadal pilnować aby w odpowiednim momencie kliknąć przycisk “przekaż do podpisu” (czyli przekazać do wysłania drogą elektroniczną).
    Brak kliknięcia w w/w przycisk spowoduje, że w kalendarzu deklaracja będzie widniała jako “stworzona” ale brak jakiejkolwiek informacji o tym, że nie została jeszcze wysłana do urzędu! Takie zachowanie może mieć bolesne skutki (np: mandat z urzędu skarbowego)
  • Bug: Znikanie danych faktury podczas zmiany miesiąca księgowego – Gdy przypadku błędnie daty wpisanej faktury (ale nie zapisanej jeszcze) chcemy zmienić miesiąc księgowy to dane wpisane już do formularza faktury znikają bezpowrotnie, fakturę trzeba wpisywać ponownie od nowa z nową poprawną datą.
  • Bug: Nie można wprowadzić a jednym razem faktury za dany miesiąc i zaznaczyć od razu że zapłaciło się ją w miesiącu następnym – trzeba wprowadzić w takim wypadku najpierw dane faktury , zmienić miesiąc księgowy i dopiero potem wprowadzić datę zapłaty.
  • Użyteczność: brak możliwości importu listy remanentu rocznego z pliku zewnętrznego (np: z formatu tekstowego w formacie CSV) – trzeba remanent wprowadzać ręcznie, uważając na czas wygasania sesji logowania (sic!)
  • Użyteczność: Brak możliwości wystawienia faktury pobraniowej na podstawie faktury proforma – fakturę VAT pobraniową trzeba przepisać ręcznie (Ctrl-C, Ctrl-V każda pozycja) , ponieważ  nie am technicznie możliwości wygenerowania faktury pobraniowej na podstawie faktury proforma.
  • Użyteczność: Brak możliwości importu pozycji na fakturze z zewnętrznego pliku z danymi (np: CSV,XLS, XML) – bardzo utrudnia to wystawianie faktur, które zawierają dużo pozycji, wszystko trzeba wpisać ręcznie.
  • Użyteczność: Nie ma możliwości zmiany kolejności pozycji na nowej/edytowanej fakturze – szczególnie uciążliwie gdy chcemy na jednej fakturze pogrupować towary w/g kategorii (np: owoce, słodycze, usługi etc.)
  • Bug: Podczas wyświetlania historii wystawionych faktur przypisanych do konkretnego kontrahenta nie ma możliwości wybrania okresu dłuższego niż jeden rok. Uniemożliwia to wyświetlenie faktur z okresu np: dwóch lub trzech lat.
  • Bug: Podczas wpisywania faktury dotyczącej zakupu towarów handlowych zaznaczam że “zapłacono całość w momencie wystawienia“, tymczasem po zatwierdzeniu system twierdzi , że nie zapłacono za wysyłkę. Z tego powodu wpisywanie faktur znacznie się wydłuża ponieważ trzeba ponownie zidentyfikować wydatek na liście, wpisać poprawną datę i zatwierdzić.
    Odpowiedź z BOK IFIRMA: “Rzeczywiście funkcja ‘zapłacono całość’ nie obejmuje kosztów ubocznych i należy wprowadzić datę osobno. W najbliższym czasie nie będziemy tego zmieniać.”

  • Brak odpowiedniej opcji: Brak możliwości wystawienia faktury korygującej jeżeli błędnie wpisano dane nabywcy. Brak możliwości ręcznego wpisania powodu korekty:
    korekta
  • Użyteczność: skoro system wie jakie dokumenty i operacje były księgowane to dlaczego przy zmianie roku księgowego uporczywie pyta o przeniesienie danych “jeżeli zaksięgowałeś jakikolwiek dokument” ?

ifirma przeniesienie

Advertisements

Make a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

One Response to “Księgowość internetowa IFIRMA – czego mi tam brakuje – błędy i bugi”

RSS Feed for ChieftainY2k's piece of mind Comments RSS Feed

Cześć! Dzięki za opinię na temat ifirmy.
Niektóre niedogodności i bugi postaramy się wyeliminować (dzięki za bardzo przydatne uwagi), co do reszty odniesiemy się poniżej.

Faktura pobraniowa i krajowe to dwie różne faktury. Do tej pory były w księgowane w różny sposób (faktura krajowa po dacie wystawienia, faktura pobraniowa do ewidencji sprzedaży po dacie opłacenia), więc nie dało się ich zmieniać z jednej na drugą.

Wprowadzimy zmiany w pojazdach w związku ze zmianami prawnymi związanymi z rozliczeniami pojazdów. Pracujemy też nad bugiem związanym z brakiem przypominania o zbliżającym się terminie wysyłania deklaracji elektronicznych.

Akcja zmiany miesiąca jest jest akcją, która zapisuje też inne dane (np. rozliczenie miesiąca), stąd jeśli w trakcie tworzenia dokumentu miesiąc zostanie zmieniony, to dane na tym dokumencie nie zostaną zapisane (faktura jest przypisywana do konkretnego miesiąca księgowego). Ale da się to zrobić: jeśli w trakcie wystawiania faktury stwierdzisz, że powinna faktura powinna być wystawiona w innym miesiącu księgowym, to wystarczy, że ją zapiszesz, następnie zmienisz miesiąc księgowy, skopiujesz wcześniej zapisaną fakturę i potem ją usuniesz.

Nie wprowadzisz faktury za dany miesiąc i nie zaznaczysz jednocześnie, że zapłaciło się ją w następnym miesiącu ze względu na ustawę deregulacyjna. Podczas dodawania wydatku zapisywana jest data przeterminowania PIT i VAT z którymi wiąże się wyksięgowanie niepłaconego wydatku po tych datach, i przy dodawaniu wpłaty ponownie jego zaksięgowanie. Stąd walidacja, że wypłata musi być z bieżącego miesiąca księgowego.

Natomiast odnośnie remanentu zamiast wprowadzać cały remanent możesz wpisać jedną pozycją „wartość remanentu, ilość 1, wartość”. A co do importu pozycji na fakturze z zewnętrznego pliku, to jest to do zrobienia: możesz użyć do tego api.

Co do kwestii wpisywania faktury dotyczącej zakupu towarów handlowych, to poprawiliśmy to. Dodając kosz z kosztami wysyłki można zaznaczyć zapłatę również na kosztach wysyłki.

Przy zmianie roku księgowego przenoszone są miedzy innymi wskaźnik vat, korekta vat i korekta środków trwałych. Dane te mogły zostać przeedytowane, a wtedy nie ma potrzeby przenoszenia ich na nowy rok.

Pozdrawiamy,
zespół ifirma.pl


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggers like this: